Elaine Grayling i Maria Cambril, dues estrenes absolutes a Fira Mediterrània 2024
Maria Cambil i Elaine Grayling, alumnis del Grau en Arts Escèniques – Interpretació de la Universitat de les Arts ERAM – UdG, formen part de la programació escènica de Fira Mediterrània Manresa 2024.
Aquesta serà la 27a edició de Fira Mediterrània, on es recullen propostes artístiques que utilitzen l’arrel, la tradició i la cultura popular com a motor creatiu. Del 10 al 13 d’octubre es podrà gaudir de propostes multidisciplinàries que parlen del present, plantejades en tres grans itineraris: músiques del món i folk, dansa d’arrel tradicional i cultura popular, i finalment, memòria, llegat i narració oral, on es podran veure les propostes d’arts escèniques i de carrer que beuen de la cultura popular. (Fira Mediterrània Manresa. “Què és?”. 2024)
A part de les propostes obertes al públic, paral·lelament es crearà una llotja professional per potenciar l’intercanvi de visions i idees, propiciar nous contactes i la compravenda tant del sector de les arts escèniques com de la música.
Maria Cambil, alumni del Grau en Arts Escèniques – Interpretació, estrena el dijous 10 d’octubre a l’Espai Memòries l’obra de teatre “Calla, Judit, calla” de Malsai Produccions, on ha fet la dramatúrgia i la direcció. Es tracta d’una obra inspirada en els moviments espiritistes, lliurepensadors, anarquistes i d’empoderament femení del s. XIX i XX. La mateixa obra s’ubica al s.XIX, on acompanyada per la música de Carles Vidal, l’intèrpret Clàudia Ferrer ens explica amb el seu monòleg com la protagonista, la jove Judit, enèrgica, vital, rebel i de bon cor, no vol consumir-se entre les parets de la fàbrica tèxtil on treballa. Les idees anarquistes i les pràctiques espiritistes es propaguen entre les treballadores i al cor de la Judit, mentre passa els seus dies de joventut tancada a la fàbrica. (Ràdio Palamós. 2024)
“Calla, Judit, calla” és un diàleg, un enfrontament entre la paraula i la música que l’acompanya, l’acarona, l’alça, l’empeny i la pertorba. (L’estruch. 2024)
En aquesta obra també trobem a Laura Alcalà, docent de “Tècniques d’Interpretació de Dansa” a l’ERAM, la qual ha fet el moviment.
“Marxem i fotem el camp, anem a córrer descalces pel fang i pels bassals! I elles em diuen, va Judit, calla. (Maria Cambil. 2024. Calla, Judit, calla – Malsai Produccions. [vídeo]. YouTube.) Fotografia de Festival Z.
Elaine Grayling, també alumni del Grau en Arts Escèniques, és la creadora, investigadora i performer de “Man mano, il tempo scorre”. Podrem gaudir de la seva estrena el dijous 10 d’octubre a l’espai Teatre Kursaal de Manresa.
Elaine Grayling preparant la massa dels gnocchi. (Fotografia de Stewart, D.)
L’obra és un viatge gastronòmic i teatral pels records proposats per Grayling. Es reivindiquen els rituals socials, com el temps a la cuina, fins i tot amb persones desconegudes, com a espai de cura. És una experiència vivencial, la transmissió de la memòria de la seva família guiada per la trobada quotidiana i íntima al voltant de la recepta dels gnocchi, una pasta fresca italiana tradicional.
“Vaig decidir cuinar amb gnocchis perquè ve de l’herència de la meva mare que és italiana, i per un record de la meva àvia. Un record que tenia molt fidel d’ella era amaçant a la cuina.” (Can Grau Cultura. 2024. Elaine Grayling, “Man mano, il tempo scorre”. [vídeo]. YouTube.)
“Man mano”, en italià “poc a poc”, és un projecte que convida un grup de desconeguts a compartir el temps, habitar-lo amb les mans, les paraules i amb l’acte social més simple; cuinar i menjar junts. (Teatre de Barcelona. 2024)
(Fotografia de Rodríguez, P.)
A Fira Mediterrània podrem gaudir de l’estrena absoluta dels dos formats de l’obra, tant de “la ricetta” com de “l’incontro”. A diferència de “l’incontro”, a “la ricetta”, es tracta d’una trobada íntima amb 15 persones del públic per cuinar al voltant d’una taula.
Les dues obres han participat en el seu procés de creació pel Festival Z i per El Canal en format de residències, on hem pogut veure els projectes créixer i madurar fins on estan avui.