Entrevista a Francesc Font: el grau t’endinsa en el món creatiu i comunicatiu.
Si sempre t’has sentit més còmode explicant com veus el món amb imatges que en paraules, al Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia parlem el mateix idioma que tu. Però qui millor per explicar-te el que passa dins aquest grau que una de les figures que va ajudar a crear l’ERAM, o com és conegut actualment, el Centre Universitari de les Arts ERAM – UdG.
Recentment en Francesc ha estat guardonat amb tres nous premis: Amb el film Coneixença al Academy Film Festival Istanbul, i amb el film El quadern autotèlic a La Biennal de curts de Bordeus i a la 10th Annual Widescreen Film & Music Video Festival de Toronto. Entrevistem a Francesc Font, coordinador del Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia.
Benvingut Francesc Font, quina és la teva funciona actual a l’ERAM?
Actualment, soc el Coordinador del Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia. També exerceixo de professor en diverses assignatures com Direcció de Projectes Transmèdia en català, i tant en anglès com en català les assignatures Teoria i Anàlisi de la Imatge i el taller de Generació d’Idees, que es comparteixen amb el BA Audiovisual Communication and Multimedia.
Fotografia de Francesc Font Andreu a l’ERAM. (Agramunt, J. 2023)
“Aquest grau és un viatge de 4 anys en què t’endinses en el món creatiu i comunicatiu del sector audiovisual i digital contemporani.”
Com descrius el Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia?
Es pot resumir en una paraula clara: interdisciplinarietat. Aquest grau és un viatge de 4 anys en què t’endinses en el món creatiu i comunicatiu del sector audiovisual i digital contemporani. Actualment, els productes audiovisuals i els multimèdia són els canals de comunicació de masses amb més incidència sobre la població, a l’ERAM aprenem tots els coneixements necessaris perquè cada estudiant decideixi com hi vol participar.
“L’alumnat del grau es caracteritza pel seu pensament crític, per tenir els ulls oberts al món que l’envolta i ganes de fer-lo millor.”
Després de tants anys veient passar generacions d’estudiants, per tu quin és el principal potencial que té el nostre alumnat?
L’alumnat del grau es caracteritza pel seu pensament crític, per tenir els ulls oberts al món que l’envolta i ganes de fer-lo millor. Aquí els donem unes eines que els han de servir per fer sentir la seva veu, són el seu llenguatge per comunicar-se amb la societat. Per això, des de la docència, ens esforcem per ensenyar-los a ser competents amb les eines de treball; els programes i maquinària audiovisual i digital, i també a desenvolupar el pensament crític i a no perdre la curiositat.
“Si l’estudiant, un cop ha descobert la seva vocació, pot treballar d’ella, serà el millor que li pot passar.”
Quin és el motiu pel qual creus que algú amb aquest perfil ha de triar el Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia de l’ERAM per estudiar?
Perquè aquí tenen l’espai per descobrir. No volem que l’ERAM sigui només un lloc on anar a aprendre a fer anar una càmera. És un lloc on es troba orientació, tant en el sentit d’apropar-se a descobrir la vida, el món i els seus camins, com en el sentit professional. És un punt de partida on es posen les basses per descobrir les passions, la veu i les singularitats de cada persona i trobar les eines per explotar-les laboralment.
El pla d’estudis està treballat des de la idea d’interdisciplinarietat. Busquem que les opcions d’aprenentatge serveixin per fer néixer vocacions, aproximant-se a matèries molt variades com el 3D, l’audiovisual, la música, el so, la programació web, el disseny gràfic, etc. Si l’estudiant, un cop ha descobert la seva vocació, pot treballar d’ella, serà el millor que li pot passar.
Una altra part fonamental de l’ERAM és que els docents estan en actiu, i per tant connecten amb la realitat en l’àmbit professional artístic i la poden traslladar a l’alumnat.
Alumna del Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia editant a una sala d’estudi de l’ERAM. (Caritg, A. 2022)
Anem a ser més específics, quines assignatures destaques del grau?
Jo les divideixo en 3 blocs principals. El primer bloc està format per assignatures que treballen la idea, on reflexionen sobre el pensament crític. Aquí trobem per exemple Teoria i Anàlisi de la Imatge, que podria ser purament teòrica, però la fem pràctica en desenvolupar els conceptes a través la reflexió.
El segon bloc està format per assignatures de pensament sensible i expressió. Per posar un exemple podem trobar guió, narrativa i direcció.
El tercer bloc són assignatures pràctiques i creatives, on trobem també una base teòrica per poder desenvolupar la creativitat. Com a exemple clar hi ha el disseny gràfic o l’audiovisual.
El repte que tenen al davant els nostres estudiants és com enfrontar-se al fet que el món, i amb ell el model de paradigma de la comunicació, estan posant-se en dubte i canviant. És la responsabilitat de les noves generacions de fer aquest canvi, però és la responsabilitat dels docents de preparar-los i formar-los, no només amb les assignatures, sinó també amb la seva experiència.
“Aquí trobarà l’orientació que farà desaparèixer aquestes pors que el frenen de fer allò que l’apassiona.”
Has vist passar molts alumnes per la teva aula, amb una gran varietat de perfils. Hi ha molts d’ells que els ha costat fer el pas d’atrevir-se a estudiar un grau artístic. Què li diries a un alumne amb aquesta por?
Li puc dir tot el que t’he anat explicant. Aquí trobarà l’orientació que farà desaparèixer aquestes pors que el frenen de fer allò que l’apassiona. Al final és una por cap a la cosa desconeguda, cap a un sector que no ens ensenyen a l’escola ni ens l’assenyalen com a camí fàcil. Hi ha una expressió de Gilles Deleuze que diu “pensar, crear i resistir”, que crec que és molt adient. A l’ERAM podran pensar, crear i resistir, ja que els donarem les eines per créixer personalment i professionalment.