Tate Climent i Núria Jordán presenten el projecte transmèdia “L’Anòmala” a la Setmana del Talent
Dimarts 26 de novembre, en el marc de la Setmana del Talent del Clúster Audiovisual, Tate Climent i Núria Jordán, alumnis del Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia de la Universitat de les Arts ERAM, han portat a terme la presentació del projecte transmèdia “L’Anòmala”.
Començant d’esquerra a dreta, Tate Climent i Núria Jordán, fent la presentació del projecte “L’Anòmala” a la sessió de “MeetInnovations”.
Aquesta presentació ha tingut lloc dins el cicle de sessions “MeetInnovations”, dedicat a presentar i divulgar projectes universitaris de recerca, investigació i empresarials més innovadors en el camp de l’audiovisual. L’objectiu és, a part de la presentació del projecte, aprofitar el debat i oportunitats de coworking per generar noves idees en tecnologies de l’audiovisual.
“L’Anòmala” és una instal·lació on es viu una experiència gastronòmica immersiva i interactiva dissenyada per convidar els comensals a reflexionar sobre els seus hàbits alimentaris. Aquesta proposta, ideada i prototipada durant cinc mesos dins l’assignatura “Projectes Transmèdia” es presenta en format de restaurant pop-up, on es combina la gastronomia amb elements audiovisuals i multimèdia interactius.
Vídeo desenvolupat com a part de l’assignatura Projecte Transmèdia del curs 2023-2024.
L’experiència ofereix un menú de cinc plats que promou el diàleg i la reflexió a través de provocacions que desafien les expectatives tradicionals d’un àpat. Aquest projecte proposa un model innovador de gastronomia, no només plaent, sinó també com a estímul provocador, facilitant una interacció profunda amb el menjar i els nostres hàbits alimentaris.
Què és el disseny interactiu? Ens ho explica Tate Climent.
El disseny d’interacció (IxD) és una disciplina del disseny que integra la recerca, la innovació i la creativitat amb l’objectiu de transformar la nostra manera de comunicar-nos i d’interactuar amb el món que ens envolta.
La seva aplicació va molt més enllà del simple ús estètic, integra principis de psicologia cognitiva, ergonomia i disseny gràfic per enriquir les experiències dels usuaris creant interfícies intuïtives, accessibles i eficients. L’objectiu principal és que els usuaris puguin assolir els seus objectius de manera ràpida, senzilla i satisfactòria, tenint en compte el context d’ús i les expectatives de cada moment.
Els principis fonamentals del disseny d’interacció es basen a assegurar que la informació sigui clara i fàcil de llegir, per evitar que l’usuari es desorienti dins la interfície. A més, és important treballar amb una estètica atractiva que al mateix temps no comprometi l’eficiència d’ús, aconseguint així un disseny visualment agradable però pràctic. També són claus la usabilitat, que fa que el producte sigui fàcil d’utilitzar, i la funcionalitat, que garanteix que compleixi els seus objectius de manera precisa i eficient. Tots aquests elements estan dissenyats per proporcionar a l’usuari una experiència agradable i fluida amb el producte, millorant la satisfacció de l’usuari.
Trobem dissenys interactius com aplicacions mòbils, pàgines web, programari educatiu i altres plataformes digitals que exigeixen una interacció fluida i comprensible. Tot i això, el disseny interactiu no només es centra en el món digital, també trobem artefactes interactius i experiències interactives físiques com en el cas de museus, exposicions, o espais públics on es busca que les persones interactuïn amb el lloc o els objectes d’una manera significativa. En aquest cas, aquestes experiències s’orienten a estimular la curiositat, la reflexió o fins i tot l’entreteniment.
A la Universitat de les Arts ERAM hi trobem el Playful Living Lab, un laboratori de recerca i exploració de noves formes d’interacció, fent especialment èmfasi en el desenvolupament de tecnologies que integren elements lúdics i creatius.
Aquest laboratori ofereix un espai on dissenyadors i experts en tecnologies digitals col·laboren per idear i desenvolupar conceptes interactius innovadors. En aquest context observem com les arts i les humanitats s’integren cada vegada més a les disciplines tecnològiques i evidencia que el futur de la tecnologia interactiva depèn no només de les capacitats tècniques, sinó també de les aportacions creatives dels dissenyadors i dissenyadores.