El Centre Universitari de les Arts, com a centre transdisciplinari, connecta les disciplines artístiques amb metodologies de recerca basades en les arts, el disseny i les pràctiques creatives. Des d’aquesta visió, s’entén la pràctica creativa com un motor per transformar la societat a través de valors com la diversitat, la sostenibilitat, la justícia i la cura.
L’escola compta amb dos grups de recerca que comparteixen aquesta visió i missió comuna, però ho fan des de dues àrees d’acció diferents.
L’ERAM, parteix de la convicció que la recerca produeix coneixement acadèmic i que aquest es transfereix a la docència en una retroalimentació contínua, connectant les següents dimensions sobre el que entenem ha de ser la funció social d’una universitat: producció acadèmica, creació d’artefactes i experiències, transferència social i cultural, i innovació educativa. I perquè això sigui possible, és clau generar recerques participatives, artístiques i situades, que explorem des dels laboratoris i les assignatures, per tal que reverteixin en l’educació de la nostra universitat, desplegant-se, per exemple, en les pràctiques i els treballs finals de grau.
L’ERAMSCI s’interessa per una investigació basada en mètodes creatius duta a terme en diversos entorns com ara contextos educatius (formals, no formals i informals), centres culturals, pràctiques comunitàries, espais públics, etc. per tal de contribuir al debat sobre quin hauria de ser el rol de la pràctica artística i les seves formes de compromís a la societat, l’educació, el treball, el planeta i la vida en general. L’objectiu del grup és desenvolupar i consolidar, entre altres, eines pedagògiques lligades al pensament i l’experiència encarnada que es genera en els processos creatius, i explorar la recerca artística aplicada en altres àmbits de coneixement. Aquest grup compta també amb una Unitat de recerca en Innovació Docent anomenada Per/forma.
ERAMSCI (GRHCS113), Grup de Recerca en Anàlisi i creació de continguts audiovisuals i escènics de la cultura contemporània, grup propi de la UdG.
I en aquest grup tenim 6 IVUS (investigador vinculat a la UniversitatI que són: Carlos Ruiz, Carolina Martínez, José Luis Corazón, Melissa Lima Caminha, Ferran Altarriba i Judit Vidiella. Només són aquests 6 IVUS els que estan vinculats a un departament, que és el següent: Departament d’Història i Història de l’Art de la UdG.
Docent | Àrea | Càrrec |
---|---|---|
Doctora Judit Vidiella | Grau en Moda | Investigadora principal |
Doctor Carlos Ruiz | Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia | Investigador |
Doctora Carolina Martínez | Grau en Arts Escèniques | Investigadora |
Doctor Jose Luis Corazón | Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia | Investigador |
Doctora Melissa Lima Caminha | Grau en Arts Escèniques | Investigadora |
Ferran Altarriba | Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia | Investigador |
Doctor Marc Plana | Grau en Comunicació Audiovisual i Multimèdia | Assessor i col·laborador |
Doctora Maria Garcia Vera | Grau en Arts Escèniques | Assessora i col·laboradora |
Jordi Duran | Grau en Arts Escèniques | Assessor i col·laborador |
El grup de recerca propi Playful Living Lab, que explora com a través del disseny de tecnologia podem facilitar experiències lúdiques i socials. Utilitzant mètodes de co-disseny d’última generació, des del lab imaginem com la tecnologia del futur pot tenyir d’un caràcter més lúdic les nostres vides. L’objectiu d’aquest programa de recerca és esprémer les possibilitats que ens ofereixen el disseny i la tecnologia per contribuir a un futur on la societat doni més valor a la diversió, la joia i les experiències compartides.
Docent | Àrea | |
---|---|---|
Ferran Altarriba | BA Degree in Communication Audiovisual & Multimedia | |
Jordi Màrquez | BA Degree in Communication Audiovisual & Multimedia |
Els membres del grup de recerca ERAMSCI s’interessen per mètodes d’investigació basada en les arts (exploracions digitals, visuals, performatives, metodologies i pedagogies afectives). És un grup divers i les línies d’interès s’estenen en diferents disciplines. Es treballa des de les pràctiques posthumanes, a la teoria queer i els feminismes, o en les aproximacions postcolonials, les teories culturals i sociològiques… utilitzant enfocaments performatius per aportar una recerca inventiva i transformativa.
Aquesta pràctica es duu a terme en diversos entorns com ara contextos educatius (formals, no formals i informals), comunitats diverses, centres culturals, arts i humanitats, indústria, etc.
Aprofitant la trajectòria artística i multidisciplinària que l’equip de recerca té, l’objectiu del grup és desenvolupar i consolidar, entre altres, eines pedagògiques lligades al pensament i l’experiència encarnada que es generen en els processos creatius. Tenim una visió dinàmica dels processos d’investigació i creació, i volem aplicar-la a la mateixa dinàmica d’ensenyament-aprenentatge a l’aula (i fora d’ella) a través de fluxos també dinàmics generats per una retro-alimentació horitzontal entre les portes que obrim a l’alumnat i les que aquest ens obre a nosaltres.
Principals eixos de recerca:
Investigar les diverses possibilitats i el potencial de les arts per a aprendre, ensenyar, crear, generar i transferir coneixement als diversos àmbits i disciplines científiques, tecnològiques, humanes, etc. Amb aquest eix de recerca inter i transdisciplinar, contribuïm a la valorització de les arts en l’educació, la cultura, i les diverses indústries i economies, afavorint processos d’aprenentatge i transferència de coneixement sensible, afectiu, crític, poètic i relacional.
Repensar la identitat a partir de la recerca sobre l’ús performatiu que fem del cos (tant en l’àmbit social com en l’àmbit artístic), i la relació d’aquest avui dia amb les noves tecnologies en diferents fronts. A la nostra vida diària ens hem acostumat ja a anar constantment acompanyats de dispositius tecnològics que funcionen com apèndix dels nostres cossos, ampliant de múltiples maneres el nostre cervell i la nostra sensorialitat. També ens hem acostumat a integrar a dins dels nostres cossos dispositius que milloren o regulen les nostres funcionalitats corporals. Com repercuteix tot això en la visió de la nostra identitat?
Ens podem considerar ja éssers mig humans-mig màquines? Com integrem això al relat de la nostra experiència? Com canvia això la nostra relació amb l’entorn i amb els altres? Aquestes preguntes que afecten la nostra quotidianitat són les que es traslladen també actualment a les pràctiques artístiques de caràcter escènic i performatiu que combinen el treball del cos i les noves tecnologies, fent servir sensors, indicadors biomètrics, etc. per explorar la relació entre la nostra materialitat i la de les màquines.
Indaga en una mirada post-antropocentrista que desplaci als éssers humans de la seva posició central al món. Això implica contemplar-se al mateix nivell, no només de les criatures vives del planeta, sinó de totes les materialitats amb les quals convivim, dotant a totes de la mateixa categoria. Considerem que aquesta línia de pensament és l’única que ens pot conduir avui dia a noves ecologies possibles que puguin servir per reconstruir no només el planeta, sinó també la realitat tal com la percebem. Aquesta mirada implica noves maneres de relacionar-nos entre nosaltres i amb l’entorn que ens envolta.
Processos de participació i intervenció a través de l’art en espais públics de la ciutat: Compartir la recerca en diversos espais i esdeveniments, com festivals, mostres, centres culturals, centres cívics i qualsevol lloc que possibiliti trobades comunitàries d’intercanvi i aprenentatge en col·lectiu a través de l’art. Aquest eix ens possibilita no només transferir sinó també generar coneixement i sabers amb la comunitat i les relacions que podem construir amb l’entorn.
Memòria cultural i fabulacions afectives i performatives de l’arxiu: Aquest eix de recerca comprèn les imatges i les pràctiques encarnades com entitats carregades d’afectes, desplaçant el centre d’anàlisi d’una mirada representacional cap a una comprensió performativa. Des d’aquí, s’exploraran formes de recerca basada en les arts que experimentin amb dispositius col·laboratius de co-invenció per desterritorialitzar les formes hegemòniques de comprendre la memòria cultural i l’arxiu. La recerca s’entén com una forma de producció i teorització que genera afectes/efectes, una eina relacional de transformació social.
Per/forma. Grup d’innovació docent en Investigació Educativa Basada en les Arts.
Per/forma és una unitat que forma part del grup de recerca ERAMSCI enfocada específicament a la Innovació Docent, vinculat a l’ICE de la UdG.
Visió: construir un lloc amb una comprensió pròpia del que vol dir la Pedagogia del segle XXI i què significa i hauria d’implicar la innovació docent dins d’aquest context.
Missió: ser un espai de trobada de docents-investigadors-artistes per a compartir metodologies i tècniques d’innovació docent utilitzant com a marc de referència la Investigació Educativa Basada en les Arts (IEBA).
Valors: impartir docència i conduir investigació amb una sòlida base ètica; disseminar i transmetre el coneixement generat al grup de recerca.
Objectiu general: Crear un espai de col·laboració docent per a compartir recursos i mètodes creatius que puguin afavorir processos transdisciplinaris d’ensenyament i aprenentatge, emmarcats per la Investigació Educativa Basada en les Arts (IEBA), especialment les arts escèniques i performatives.
Investigar les diverses possibilitats i el potencial de les arts per a aprendre, ensenyar, crear, generar i transferir coneixement als diversos àmbits i disciplines científiques, tecnològiques, humanes, etc.
Amb aquest eix de recerca inter i transdisciplinar, contribuïm a la valorització de les arts en l’educació, la cultura, i les diverses indústries i economies, afavorint processos d’aprenentatge i transferència de coneixement sensible, afectiu, crític, poètic i relacional.
Repensar el sentit de l’educació artística com un escenari de producció i transferència cultural, i com una manera de reflexionar de forma crítica sobre les maneres d’aprendre i ser a la universitat, d’autoritzar-se com a productors/es de coneixement, de crear processos artístics col·laboratius, i de generar pràctiques situades i transformadores en el context (educatiu, artístic, social, professional).
Fomentar en l’alumnat una formació encarnada basada en la indagació de l’experiència d’aprendre per tal de desbordar els marcs estancats en l’educació superior.
Incorporar continguts, pràctiques i referents feministes, queer i decolonials a les nostres pràctiques i programes docents. Investigar i intercanviar experiències contemplant problemàtiques com la colonialitat del poder i del coneixement, així com els sistemes de privilegis a la universitat, a les pràctiques docents i de recerca.
Posar en valor els diversos sabers no oficials, no eurocèntrics i no occidentals, recuperant i ampliant genealogies excèntriques, del sud, no normatives.
Abordar els problemes filosòfics contemporanis de l’educació superior per tal de crear una universitat i pedagogies socialment més justes. Aquest eix pretén generar un fòrum per reflexionar sobre com el posthumanisme crític, la teoria de l’afecte i els nous materialismes feministes proporcionen una lent útil per a l’educació superior i mostrar com aquests punts de vista poden beneficiar els mètodes i pràctiques d’aprenentatge i ensenyament.
Explorar com es poden utilitzar els enfocaments basats en les arts per desenvolupar pedagogies d’educació superior rellevants per al futur posthumà i com aquestes aproximacions es poden utilitzar dins de les institucions per ajudar a preparar els i les estudiants per a un futur participatiu.
Concebem el camp del performatiu des d’una perspectiva expandida, entenent-lo d’una manera semblant a la que proposa Brad Haseman, és a dir, com a un model que es distingeix dels paradigmes dominants (quantitatiu i qualitatiu) i, per tant, disposa de protocols distintius, així com a mètodes propis d’avaluació del coneixement generat amb la investigació basada en les arts o guiada per les arts aplicada a qualsevol camp artístic.
Així, la recerca d’aquest grup explora la producció de discursos pedagògics-artístics entesos com a artefactes que generin un doble moviment entre exegesi i peça.
Mètodes creatius basats en les arts per afavorir processos d’ensenyament-aprenentatge crítics i col·laboratius. En un món hiperconnectat i complex, afavorir estratègies de col·laboració entre els i les estudiants universitaris esdevé una urgència i necessitat creixent.
No només per generar una relació d’ensenyament-aprenentatge més horitzontal i democràtica, sinó també perquè és una competència social necessària en el món laboral i en les nostres experiències socials i culturals.
Generar articles d’IBA que siguin artefactes que a més de ser l’exegesi d’un procés d’investigació, estiguin presentats de maneres originals (per exemple, ús d’imatges, narratives, performances, etc.) que puguin encarnar coneixement que transcendeixi la mateixa exegesi, i que ajudin a obrir nous camins en aquestes metodologies i a consolidar els ja existents.
Posem èmfasi en el terreny de les Arts Escèniques per ser una disciplina que a l’estat espanyol s’ha integrat més tard a l’acadèmia, el que la fa especialment necessitada d’estratègies pedagògiques que reuneixin la teoria amb la investigació i la pràctica artística d’una manera orgànica. A més, i ja des d’un punt de vista internacional, la IBA està poc desenvolupada en el camp escènic, pel que l’aportació d’aquest col·lectiu pot ser molt valuosa en aquest sentit.
Fora de l’àmbit acadèmic, l’objectiu serà mostrar com la triple línia de treball pot ser també eficaç en el context de l’aprenentatge no formal, tenint una repercussió social i comunitària rellevant.
Any | Universitat | Projecte | Finançament |
---|---|---|---|
2016–2019 | Presencias y representaciones de la mujer en el cine de los orígenes (PRECINEMUJER) | 26.620 € | |
2019 – 2021 | Mundos virtuales en el cine de los orígenes: dispositivos, estética y públicos | 36.300 € | |
2019 – 2024 | Pleasurescapes. Port Cities’ Transnational Forces of Integration | 99.549 € | |
2022 – 2024 | Playful living lab | – | |
36.300 € | Archivo virtual artes escénicas. Artes efímeras en Castilla-La Mancha | 71.390,08 € | |
2022-2025 | Visiones del cuerpo enfermo en el cine y la fotografía: patologías físicas y psíquicas (PID 2021-125555NB-100). Entitat: Ministerio de economía y Competitividad. Investigador principal: Àngel Quintana. Amb la participació de la Judit Vidiella i Carolina Martínez. | 91.355 € |